Boek

Recensie – De Boekendief

Recensie – De BoekendiefDe boekendief by Markus Zusak, Annemarie Lodewijk
Published by The House of Books on October 4th 2007
Pages: 558

In 1939 komt de 9-jarige Liesel bij pleegouders terecht waar ze leert lezen. Boeken worden heel belangrijk voor Liesel.

Ik hou normaal gesproken totaal niet van boeken over de Tweede Wereldoorlog. Dus toen ik veel (goede) recensies las over De Boekendief, was ik nog steeds niet erg enthousiast. Maar toen ik de trailer keek voor de film, The Book Thief, die 27 maart in de bioscoop verschijnt, was ik wél heel erg benieuwd naar het boek. En om mijn regel ‘eerst het boek, dan de film’ aan te houden, ben ik toch maar begonnen in deze dikke pil.

Toen ik begon, wilde ik het boek na een stuk of vijftig bladzijden eigenlijk al weer wegleggen. Ik kon helemaal niet wennen aan de schrijfstijl: het verhaal is verteld door de Dood, en de Dood vindt het vooral héél erg leuk om alles van te voren al te verklappen. Argh! Ik hou van boeken waarin ik zelf kan filosoferen en fantaseren over wat er gaat gebeuren. Dat zit er gewoon niet in in dit boek.

Als je daar eenmaal aan gewend bent, is het op zich wel te doen. Het leest vrij snel, ook al is het een vrij zwaar boek, letterlijk en figuurlijk. Met bijna 600 bladzijden is dit boek níet geschikt om te lezen in bed als je gewend bent om je boek met gestrekte armen boven je te houden. Over de eerste 200 bladzijden deed ik een week, de andere 400 een paar dagen. Er is dus wel degelijk een verschil als je je niet meer stoort aan de schrijfstijl.

Bij elke bladzijde die ik omsloeg, had ik het gevoel ‘dat het nu wel zou komen’. Met ‘het’ bedoel ik dan de spanning, ik hoopte elk moment vurig dat het spannend zou worden. Begrijp me niet verkeerd, het verhaal van Liesel is prachtig, maar ik miste de spanning, de gebeurtenissen. Naar mijn mening werd het verkeerd gebracht, steeds als ik dacht: nu komt er een spannend stuk, sprak de Dood wel weer zijn mond voorbij en wist je óf al hoe het afliep, óf al veel te snel wat er gebeurd was. Een beetje jammer.

Toen ik het einde van het boek al bijna zag, begon het me (eindelijk) te boeien en ik heb zelfs even een traantje moeten wegpinken bij het tragische einde. Dát had de Dood ook wel verklapt, maar nog niet helemaal aan het begin, waardoor het toch nog enigszins een verrassing was. Wauw, goed gedaan.

Maar tóch blijft dit boek hangen. Nu ik hem uit heb, vind ik hem echt goed. Ik heb echt goed nagedacht en er zitten goede lessen in dit boek. Al ergerde ik me aan de vertellende Dood, toch is het boek prachtig geschreven, qua woordkeuze bijvoorbeeld. Ook leerde ik door dit boek (nogmaals) dat ook Duitse mensen de dupe waren van de oorlog. Het is een bijzonder historisch boek.

Dit boek moet je gelezen hebben. Het is een échte must-read, alleen al omdat het zo bijzonder geschreven is. Markus Zusak heeft inderdaad een meesterwerk geschreven, al besef je dit pas als je dit boek uit hebt. Dus ben je niet bang voor een dik boek en houd je een beetje van bijzonder, dan raad ik je dit boek zeker weten aan!