Recensie – De Bijzondere Kinderen Van Mevrouw Peregrine

Recensie –  De Bijzondere Kinderen Van Mevrouw PeregrineDe bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine by Ransom Riggs, Tine Poesen
Published by Clavis on March 30th 2012
Pages: 383

Een mysterieus eiland. Een verlaten weeshuis. Een vreemde verzameling bizarre foto's. Als kind had Jacob een speciale band met zijn grootvader, die hem bizarre verhalen vertelde over zijn jeugd en die een collectie vreemde foto's van bijzondere kinderen bezat. Na het tragische verlies van zijn grootvader reist de zestienjarige Jacob naar een afgelegen eiland in Wales, waar hij de ruïnes ontdekt van een verlaten tehuis voor kinderen. Wanneer Jacob de verlaten kamers van het tehuis verkent, blijkt dat de kinderen van het tehuis meer dan alleen bijzonder waren. Misschien waren ze wel gevaarlijk. Misschien was er een goede reden om hen geïsoleerd op het eiland te laten wonen. En misschien zijn ze nog steeds in leven ...

Een van de meest besproken activiteiten in bloggerland was wel de huwelijksreceptie van Tahereh Mafi en Ransom Riggs. Daar werd het vervolg op dit boek aangekondigd en dus stond de reeks weer helemaal in de spotlight. De één vond het helemaal geweldig, de ander vond het saai en humorloos. Dit soort boeken maken me zo nieuwsgierig en ik kan al smullen van het wachten tot ik het boek in handen krijg. En toen, na een tijdje, kreeg ik hem dan. In de vakantie: er was geen beter moment. En op dit moment was er ook bijna geen beter boek voor mij.

Ja en wat wás ik er gek op! Jacob had mij vanaf het begin al helemaal betoverd en ik kon niet wachten tot ik eindelijk wist wat er was gebeurd met de kinderen. Ik vond Jacob’s opa maar raar (maar dat vond iedereen) en ik snapte ook niet dat Jacob’s vader zo anders kon zijn dan zijn vader en zijn zoon. Hij viel er echt helemaal buiten en ik kon ook geen band opbouwen met hem. Maar alle personages waren zo levendig gepresenteerd dat je er niet omheen kon. Ik kon iedereen voor me halen, zo goed, dat de kinderen niet eens meer raar leken.

Als je de kans hebt, zorg dan dat je het als fysieke boek leest. Ik weet namelijk niet hoe het als ebook vormgegeven is, maar ik denk dat het papieren boek niet kan evenaren. Het is een boek met kleur, een nieuw hoofdstuk wordt aangeduid met een bruine barok-achtige pagina. Het boek zit vol met oude foto’s, brieven etc. die je meenemen in de wereld van Jacob’s opa. Elke bladzijde heeft een sierlijk krulletje om het bladzijdenummer. Alles is perfect vormgegeven, dat is al een wonder op zich.

De eerste bladzijde! (bron: bol.com)

Ik kon alleen heel slecht de leeftijd inschatten van de personages. Niet dat dit nu echt noodzakelijk was, maar op de foto’s leken ze veel jonger dan in mijn hoofd. Als je het boek leest, snap je wel waarom ze zich zo veel ouder voordoen dan dat ze zijn, dus daar kan ik niets over zeggen. Maar soms was mijn verbeelding veel sterker dan de beelden die je zag.

Ik vond dit echt een geweldig boek. Ik heb dit boek niet voor niets 5 sterren gegeven op mijn Goodreads-pagina. Ik vond dit een enorme aanrader voor iedereen die houd van fantasy, maar het even zat is met de cliché’s over vampieren, weerwolven en betoverde meisjes. Het verhaal is verfrissend, vernieuwend, en je zal geen spijt hebben dat je dit hebt gelezen. Wauw!