Recensie – De Afstand Tussen Jou En Mij

Recensie – De Afstand Tussen Jou En MijDe afstand tussen jou en mij by Marina Gessner, Astrid Staartjes
Published by Blossom Books on January 1st 1970

McKenna heeft alles voor elkaar: goede cijfers, een leuk vriendje en een toelating voor de universiteit op zak. Maar dat is niet wat ze wil. McKenna is van plan om de universiteit een jaar uit te stellen en samen met haar beste vriendin Courtney de Appalachian Trail te gaan lopen. 3500 kilometer door de wildernis van een van de noordelijkste staten van Amerika naar het zuiden, met alleen een backpack op haar rug. Als Courtney op het laatste moment afzegt, besluit McKenna de maandenlange tocht stiekem in haar eentje af te leggen.
Als McKenna onderweg de charismatische, mysterieuze Sam tegenkomt en besluit hem van het verharde pad af te volgen, wordt haar reis opeens veel gevaarlijker – zo gevaarlijk dat McKenna moet vechten voor zowel haar leven als dat van hem.

Allereerst wil ik even zeggen wat een mooi en gaaf boek dit is. Dan heb ik het nog niet eens over de inhoud, maar gewoon de vormgeving en het gevoel van de cover. Ik vind dit echt héél erg mooi en elke keer als ik hem zag werd ik weer verliefd op hem! Ik kreeg dit boek op YALFEST en ik was er heel erg blij mee, ik heb hem geclaimd als een klein kindje.

Dit boek sprak me meteen al aan. Boeken over natuur doen het altijd al wel goed bij mij, maar een boek waarin een meisje alléén de Appalachian Trail gaat lopen is dan natuurlijk dubbel winst! Ik keek ooit de film Wild en sindsdien ben ik helemaal verkocht als het gaat om boeken over (lange afstand) wandelen.

McKenna is een leuk personage. Ze is een typisch pubermeisje (ze denkt zelf dat ze al ouder is, maar dat typeert het juist zo goed): naïef, maar wel in staat om gevolgen te overzien. Ze weet dat het niet goed is om tegen haar ouders te liegen en om alleen op pad te gaan, maar toch doet ze het wel. Dit is aan het begin nog erg leuk om te lezen.

Maar vanaf het moment dat ze Sam ontmoet, wordt het ineens heel vervelend dat ze naïef is. Vanaf dat moment loopt ze met hem mee en volgt hem als een klein hondje. En dit is precies de reden waarom ik dit leuke boek geen vijf sterren kan geven: alles draait weer om de jongen. Zó cliché en ik walg ervan, waarom kan een meisje niet op haar eigen benen staan? Waarom worden wij vrouwen altijd afgeschilderd als afhankelijk van de man? Verdorie, waarom?! Al moet ik wel zeggen dat Sam een bijzonder en leuk personage was waar nog veel meer uit te halen viel dan dat nu gedaan was, zelfs met twee perspectieven.

De gebeurtenissen in het boek zijn wel leuk. Ik vind het tof dat Gessner het wandelen zo reëel heeft weten te houden: McKenna denkt na over realistische dingen als haar menstruatie en waterzakken. Dit maakt het hele verhaal zo veel fijner om te lezen, omdat je het gevoel hebt dat je er echt bij bent. Marina is ook niet bang om haar humor te gebruiken en McKenna heeft soms hilarische momenten in haar trip. Geweldig!

Het einde van het boek was dan weer wel goed, passend, en daar werd ik weer gelukkig van. Ik vond dit boek echt leuk om te lezen en het was precies wat ik verwachtte: het was heerlijk, maar niet perfect. Je vliegt door het boek heen door de leuke schrijfstijl van de schrijfster en ik denk dat er weinig mensen zijn die niet gelukkig worden van zo’n easy read als deze. Precies zoals de achterflap zegt: aan het einde van het boek heb je zin om zélf je wandelschoenen aan te doen en lekker te gaan wandelen!