Recensie – Dark Matter

Recensie – Dark MatterDark Matter by Blake Crouch, Corry van Bree
Published by Karakter on August 24th 2016
Pages: 303

'Ben je gelukkig met je leven?' Dat zijn de laatste woorden die Jason Dessen hoort vóórdat de gemaskerde ontvoerder hem bewusteloos slaat. En voordat hij wakker wordt en merkt dat hij vastgeketend is aan een ziekenhuisbed, omgeven door mensen die hij niet kent, die gekleed zijn in beschermende pakken en een man die Jason nog nooit heeft gezien naar hem glimlacht en zegt: 'Welkom terug, vriend.'
In de wereld waarin Jason wakker is geworden is niets zoals hij gewend is. Zijn vrouw is niet zijn vrouw. Zijn zoon is nooit geboren. Jason zelf is geen doorsnee-professor in natuurkunde.
Is déze wereld of de wereld waar hij vandaan komt een droom? En zelfs als de wereld die hij zich herinnert echt is, hoe kan hij die dan ooit weer terugvinden? De antwoorden liggen in een reis die wonderlijker en afschuwelijker is dan alles wat hij zich ooit had kunnen voorstellen. Een reis die hem dwingt naar de donkerste krochten van zijn ziel te kijken, terwijl hij het moet opnemen tegen een angstaanjagende, nagenoeg onverslaanbare vijand.

Al toen ik Dark Matter in de najaarsbrochure van Karakter zag staan, was ik verkocht. Ik wil uitgeverij Karakter heel erg bedanken voor het beschikbaar stellen van een recensie-exemplaar! Alleen al het feit dat dit boek in geen enkel genre volledig te plaatsen is, is toch fantastisch? Nu moet ik wel bekennen dat ik geen idee heb van kwantummechanica, dus ik was een beetje bang dat dat me tegen zou staan, maar ik ging vol goede moed het boek in!

Het boek vliegt van start en eigenlijk is dat precies goed. De wereld waarin Jason leeft is simpel, misschien zouden andere mensen het zelfs saai vinden, maar daar komt heel snel verandering in als hij ontvoerd wordt door een hele enge ontvoerder. Een stalker, kun je het misschien beter noemen, en als Jason wakker wordt, is hij op een hele vreemde plek.

Dit is zo’n boek waarover ik eigenlijk niets durf te zeggen, omdat ik bang ben dat ik iets voor je verklap. Ik ben dit boek blind ingegaan en ik denk dat dat de beste manier is om het te doen. Dit boek is een combinatie van een (psychologische) thriller, science-fiction en een vleugje romantiek, wat gewoon niet te omschrijven is!

De hele sfeer van het boek doet gemoedelijk aan, maar misschien is het daarom zo rete-spannend. Ik voel me thuis bij Jason en ik zou nooit aan hem twijfelen, maar door het boek heen werd het allemaal zo vreemd dat ik het zelf ook niet meer wist. Er zijn daarnaast meerdere personages die komen (en gaan!) waar je van zal genieten en/of van zal schrikken en geloof me, het houdt je alleen maar in zijn greep.

Misschien is dit boek geen YA of NA, toch raad ik hem aan aan iedereen die deze genres leest (en eigenlijk ook aan iedereen die deze genres niet leest). Dit is net een stapje hoger en al kan het woordje kwantummechanica je een beetje afschrikken, toch hoef je nergens bang voor te zijn. Alleen voor de ontvoerder misschien… Dit boek blijft je misschien wel voor altijd bij, want het is zo bijzonder en uniek. Ik kan niet wachten tot meer mensen dit boek lezen, zodat ik met spoilers kan praten en zodat we samen de wereld kunnen veroveren met al onze multidimensies. Lees dit boek, alsjeblieft! Je weet niet wat je mist!