Recensie – Circus Cesaria

Recensie – Circus CesariaCircus Cesaria by Sanne Hillemans
Published by Sunny Hill Books on May 1th 2017
Pages: 269

Een tragisch verlies heeft ervoor gezorgd dat Noah zijn verdriet al wekenlang in alcohol verdrinkt. Als hij een baan aangeboden krijgt bij een reizend circus, ziet hij geen reden om niet te gaan. Deze drastische verandering kan precies zijn wat hij nodig heeft.

Er lopen veel interessante mensen rond op het circusterrein, maar degene die eruit springt, is een meisje van zijn leeftijd dat voor iedereen een glimlach klaar heeft. Terwijl haar aanwezigheid hem uit een donkere put trekt, lijkt zijn nabijheid het tegenovergestelde effect op haar te hebben.

Nadat Noah en zijn vrienden het circus Cesaria bezoeken, ter afleiding van het verdriet van Noah, raakt Noah geïnteresseerd in het circus. Zo geïnteresseerd zelfs, dat hij zichzelf ‘s avonds klemzuipt om zijn rouw te verwerken en ‘s ochtends wakker wordt in de circustent. Cesar, de circusdirecteur, vraagt hem om mee te gaan op reis, zodat hij in het circus kan werken. Hij ontmoet daar een meisje waar hij geen hoogte van kan krijgen, maar wanneer het met hem beter gaat, lijkt het met haar steeds slechter te gaan.

Boeken over circussen: ze hebben altijd meteen iets magisch. Als kind was het circus al betoverend, maar als (jong)volwassene blijft het ook zijn charme hebben. Noah ondervindt dat al snel in Circus Cesaria: hij raakt betoverd door het circus en vooral door één act, die van Melissa. Zodra hij op het circus komt te werken, lijkt hij Melissa maar steeds mis te lopen.

Circus Cesaria wordt omschreven als een New Adult, maar het is eerder een Young Adult-roman te noemen. De hoofdpersonages hebben een NA-leeftijd, maar verder linkt er (nog?) niets aan New Adult in het verhaal. Desalniettemin zullen zowel YA- als NA-lezers en ouder van dit verhaal kunnen genieten, omdat Sanne Hillemans een pareltje op papier heeft gezet.

Er wordt veel waarde gehecht aan de personages uit het boek: Cesar vraagt niet zomaar mensen bij zijn circus. Personages zijn goed doordacht en je krijgt als lezer een band met de (belangrijkste) karakters. Ook al kan Noah nog zo naïef zijn en het meisje nog zo lastig doen, toch begin je van ze te houden. Hierdoor komen de gebeurtenissen in het boek nog net iets harder aan.

Het is lastig om over het plot te praten zonder iets te verklappen, dus in deze recensie wordt dit tot het minimum beperkt. Wel valt te zeggen dat Circus Cesaria zoveel meer is dan eerst werd gedacht. De ietwat vage beschrijving op de achterflap houdt veel lezers tegen, voor wat ik zo opving, maar laat je daar niet door afleiden. Als je houdt van contemporary en van enigszins psychologische YA-romans, dan is Circus Cesaria zeker iets voor jou.

Sanne Hillemans heeft met Circus Cesaria laten zien dat ze prachtig kan schrijven en haar lezers weet vast te houden tot het einde van het boek. Voor iedereen die niet kan wachten, is er extra content beschikbaar om de karakters nog niet los te laten. Want geloof me: je kan niet wachten op het volgende deel als je dit boek uit hebt. Je wilt alleen maar meer, meer, meer!