Recensie – Chaos

Recensie – ChaosChaos by Kami Garcia, Margaret Stohl
Published by The House of Books on April 9th 2013
Pages: 496

Ethan dacht dat hij gewend begon te raken aan vreemde, onmogelijk gebeurtenissen in Gatlin. Maar nu Ethan en Lena weer thuis zijn, hebben de woorden 'vreemd'en 'onmogelijk' nieuwe betekenissen gekregen. Zwermen sprinkhanen, recordbrekende hitte en verwoestende stormen teisteren Gatlin. Ethan en Lena proberen te begrijpen wat de vloek van Lena nu eigenlijk betekent. Zelfs Lena's familie moet geloven aan de chaos. Als de tijd verstrijkt wordt de vraag steeds belangrijker: wat - of wie - moet worden opgeofferd om Gatlin te redden?

In deel drie van deze fantastische serie lezen we verder over de verhalen in Gatlin. Nadat Lena de gebeurtenissen tijdens de Zeventiende Maan heeft overleefd, is zij, samen met alle andere personages, teruggekeerd naar Gatlin om zo de gevolgen van de Zeventiende Maan te overzien: totale chaos.

In dit deel wordt voor de verandering de nadruk gelegd op Ethan en niet op Lena. Dit is wel verfrissend, omdat ik Lena een beetje zat begon te worden. Het is fijn om te lezen dat zij niet de enige ‘bijzondere persoon’ is in Gatlin, maar dat nu ook Ethan eraan moet geloven. Hij wordt weer geteisterd door boodschappen van buitenaf en hij moet zien uit te zoeken wie er opgeofferd moet worden voor het te laat is.

De personages zijn flink gegroeid in de serie. In dit boek vond ik Lena tenminste geen huilend, jammerend kreng meer, maar gewoon een jonge vrouw met wat problemen. Ook heb ik meer sympathie op kunnen brengen voor Ridley. Linkubus is nog steeds een van mijn favoriete personages en ik miste hem toch wel het overgrote deel van het verhaal. Gemiste kans…

Dit verhaal las ik enorm snel uit en dat kon ook niet anders, want het is zo vlot geschreven en zo levendig gecreëerd, dat je er niet uit kunt stappen. De gebeurtenissen lopen vloeiend in elkaar over en geen enkele keer heb ik me afgevraagd waarom ze iets meemaakten. Het klopte voor mijn gevoel allemaal.

Dit derde deel in de serie (oorspronkelijk het laatste deel uit de trilogie) is een bijna perfect geformuleerd boek met een houdgreep zo sterk als een wereldkampioen judo en geeft je het gevoel dat alles om je heen kan verdwijnen, zolang je Lena en Ethan maar hebt. Dit maakt het vreselijk verontrustende einde dan misschien een beetje goed… Ik zou de serie aan iedereen aanraden die niet bang is voor een vleugje fantasy en voor redelijk dikke boeken.