Recensie – Cel 7 [BLOGTOUR!]

Recensie – Cel 7 [BLOGTOUR!]Cel 7 by Kerry Drewery
Published by Luitingh-Sijthoff on October 10th 2017
Pages: 384

Cel 7 van Kerry Drewery is een eigentijdse thriller over de macht van de (social) media, fake nieuws en het recht in eigen hand nemen.

Multimiljonair en beroemdheid Jackson Paige is vermoord. De 16-jarige Martha wordt bij het lijk gevonden, met een geweer in haar hand. Het lijkt dus een uitgemaakte zaak, vooral in een maatschappij waarin geen rechters meer aan te pas komen maar het publiek via de populaire realityshow Dood is gerechtigheid beslist of iemand schuldig is of niet. Bovendien heeft Martha zelf schuld bekend. Maar is ze wel schuldig? Of is de realiteit veel complexer dan de media het publiek wil doen geloven? De countdown begint. Blijft ze leven of gaat ze dood? Jij beslist!

Martha heeft Jackson Paige vermoord. Zo simpel is het. Ze werd gevonden op de plaats delict met het wapen in haar hand, terwijl ze al roepend schuld bekende. Ze belandt in de dodencel, 7 dagen met elke dag een andere cel, tot haar executie. Mógelijke executie, want het publiek bepaalt. Door het nieuwe rechtssysteem waarin programma’s de delinquenten volgen en mensen laten stemmen op ‘schuldig’ of ‘onschuldig’, zal bepaald worden of Martha dood gaat of niet. Rooskleurig ziet het er niet voor Martha uit, maar heeft ze het wel echt gedaan? En is er genoeg tijd om de waarheid boven tafel te krijgen tot ze het niet meer kan navertellen?

Het verhaal start met Martha in Cel 1: de eerste dag in gevangenschap. Ze is erg koel en vooral heel zeker van haar zaak: ze heeft toch een moord gepleegd? Dan zal ze de straf onder ogen zien. Therapeut Eve, die is aangewezen om Martha tijdens haar laatste dagen bij te staan, voelt al snel nattigheid. Als lezer weet je ook niet meer dan dat het publiek weet. Hoe langer ze vast zit, hoe meer vragen er ontstaan en hoe minder antwoorden er gegeven worden. Gelukkig zijn er altijd de televisieprogramma’s om je in de juiste richting (de richting van ‘schuldig’ stemmen) te duwen.

Het verhaal is opgebouwd vanuit verschillende perspectieven: voornamelijk Martha, maar ook Eve en andere personages komen aan bod. Het meest interessante perspectief is toch wel vanuit de televisie gezien: de programma’s rondom dit rechtssysteem worden beschreven in het boek alsof je zelf naar de televisie aan het kijken bent. Een fantastische aanvulling en daarbij ook heel frustrerend, want als lezer heb je het gevoel niets aan de informatie te kunnen doen en geloof me: niet alles wat ze op tv zeggen is waar, kinders.

Dit boek heeft een ijzersterk plot. Het is spannend van begin tot eind en de bladzijdes vliegen door je handen heen. Nagelbijtend spannend, frustrerend en verwarrend, maar zo ontzettend goed. Het behandelt een serieus thema: zou een rechtssysteem, ‘het meest democratische rechtssysteem ooit’, waarin iedereen die ervoor kan betalen een stem kan uitbrengen op ‘schuldig’ of ‘onschuldig’  , echt kunnen werken? Drewery weet de lezer vol verbazing mee te sleuren in iets waar we op dit moment als samenleving op afstevenen…

Als dit boek je al niet goed in de oren klonk door de maatschappelijke en politieke kwesties die benoemd worden, dan zou je hem alleen al op moeten pakken voor de inspirerende karakters en bloedstollend spannende scènes. Martha laat je hart na dit boek niet meer los en na de laatste bladzijde wil je nog maar 1 ding: het tweede deel.

Cel 7 is een echte ‘nieuwe YA klassieker’ die je aan het denken zet, vol verwarring achterlaat en vooral ontzettend spannend is. Er valt niet goed te omschrijven waarom iedereen dit boek zou moeten lezen, maar het is zeker de moeite waard. Cel 7 was een van de beste YA boeken die ik in lange tijd las en ik wil alleen maar meer, meer en meer! RUIM 5 sterren voor dit prachtboek.

[Deze recensie is onderdeel van de Cel 7 blogtour. De volgende recensies verschijnen zondag 15 oktober bij Marjolein op https://www.serendipitybooks.nl en op maandag 16 oktober bij Esmee op https://www.leesmee.nu. Kijk vooral bij deze dames wat zij van het boek vonden!]