Recensie – Carve The Mark

Recensie – Carve The MarkCarve the Mark by Veronica Roth
Published by Van Goor on January 17th 2017
Pages: 414

In een sterrenstelsel verbonden door de Stroom, heeft iedereen een gave.
Cyra's gave geeft haar pijn, maar ze kan ook anderen onnoemelijk veel pijn doen. Haar broer Ryzek heerst als een tiran over hun planeet, Shotet. Ryzek misbruikt Cyra’s gave om zijn vijanden te martelen. Maar Cyra is veel meer dan een wapen in handen van haar broer: ze is snel, veerkrachtig en slimmer dan hij denkt.
Wanneer Akos uit het naburige rijk Thuve als gevangene in Cyra’s wereld terechtkomt, lijkt de vijandschap tussen hun landen en hun families onoverkomelijk. Samengebracht door het lot moeten ze een allesbepalende keuze maken.

Ik wil uitgeverij Best Of YA ontzettend bedanken voor een recensie-exemplaar van dit boek <3

Veronica Roth ligt mij nauw aan het hart. Haar boek Divergent bracht mij weer aan het lezen drie jaar geleden en ik ben sindsdien nooit meer gestopt. Toen Carve The Mark aangekondigd werd, was het dus ook niet gek dat ik een gat in de lucht sprong. Zelfs na alle negatieve reacties over discriminatie in het boek kregen mij niet klein, want ik maakte toch echt een vreugdedansje toen dit prachtige boek binnenkwam. Hij is zó mooi met het donkerblauw aan de buitenkant en de gouden binnenkant!

Laat ik maar meteen beginnen met één van de weinige minpunten van het verhaal: de namen van de personages en de plaatsen in de wereld zijn best lastig. Alles lijkt op elkaar en je moet soms echt even nadenken wat dat woord ook al weer betekende. Dit neemt een beetje de vaart uit het verhaal. Het voordeel hieraan is dat de wereld erg uniek is. Natuurlijk zijn er meerdere verhalen bekend in het YA-genre die zich afspelen in de ruimte, maar Roth heeft er toch voor gezorgd een hele nieuwe wereld op te zetten en dit uit eindelijk ook prima weg te zetten (ook te danken aan de geweldige kaart voorin het boek!).

De karakters zijn erg leuk vormgegeven en ook de speciale gaven die iedereen bezit zijn heel tof. Ik kon me goed identificeren met Cyra, want ze is een typisch young-adult personage zonder de extreme naïviteit, wat vaak wel bij YA-personages te vinden is. De band die ze met Akos opbouwt is speciaal en het is fijn om daar een stukje van mee te pakken in het boek. De personages hadden naar mijn idee wel iets verder uitgewerkt mogen worden, iets meer karaktereigenschappen hadden zich kenbaar mogen maken, maar dat vergeef ik het boek wel.

Het verhaal zit vol met actie en spanning en eigenlijk laten de bladzijdes je niet meer los. Er zit weinig rust in het verhaal en zeker als je net een serieus of enorm romantisch boek hebt gelezen, heb je kans dat dit je erg goed gaat bevallen. Het boek is ook van mooi formaat, maar hier merk je eigenlijk weinig van tijdens het lezen: je vliegt er doorheen.

Om nog even terug te komen op de slechte reacties over het boek door het eventuele racisme wat erin voor zou komen: ik kan hier heel duidelijk over zijn en ik zal het kort houden. Veronica Roth heeft inderdaad een boek geschreven waarin het ‘slechte volk’ veelal donkergekleurd is en het ‘goede volk’ veelal een lichte huidskleur heeft. Ik ben van mening dat dit geen probleem hoeft te zijn, want niet alle donkergetinte mensen zijn slecht en niet alle lichtgetinte mensen zijn goed. Zo ook in dit boek. Toevallig is er in dit verhaal een donkergetint meisje uit een dictatoriale samenleving en een lichtgetinte jongen uit een democratische samenleving. Dat is nu eenmaal zo. Niet alle donkergetinte mensen in het boek zijn slecht en niet alle lichtgetinte mensen zijn goed. Zo is het in het echt ook niet, ook niet andersom, want goed of slecht heeft niets te maken met huidskleur én goed of slecht zijn daarbij totaal subjectieve begrippen. Dus laten we allemaal alsjeblieft gewoon genieten van dit verhaal zonder ons druk te maken over of Roth iemand wilde aanvallen of niet. Daar geloof ik namelijk niets van.

Dit boek is een typisch YA-boek. Zowel door de karakters in het verhaal, als door de sfeer dat het boek uitademt. Er zijn vaak YA-boeken waarvan ik denk dat het leuk is om te lezen als je van dit genre houdt, maar er zijn ook boeken die ik je zou verplichten te lezen als YA-lezer. Dit is zo’n boek. Dus lees hem, ook als je nog steeds twijfelt na het lezen van deze (erg positieve) recensie, want het is het waard!