Recensie – De Brieven Van Mia

Recensie – De Brieven Van MiaDe brieven van Mia by Astrid Sy
Published by Rose Stories on May 1st 2017
Pages: 127

Laila woont samen met haar moeder, zus en broertje in een asielzoekerscentrum. Ze zijn gevlucht uit Syrië, waar Laila haar vader achter moest laten. Als Laila voor een schoolopdracht de norse meneer Cohen moet helpen met huishoudelijke klusjes, heeft ze daar eerst helemaal geen zin in. Maar bij het opruimen van zijn stoffige zolder vindt ze een mysterieuze trommel vol met oude brieven. Laila begint nieuwsgierig te lezen en raakt helemaal in de ban van de joodse Mia, die dapper in verzet komt tegen de nazi's. Laila is vastbesloten te achterhalen wat er met Mia is gebeurd tijdens de oorlog. Als een ware detective begint ze aan een spannende zoektocht.

Laila is een Syrische vluchteling en woont in een asielzoekerscentrum in Nederland. Ze mist haar vader enorm; ze hebben hem moeten verlaten in Syrië. Wanneer ze voor school een vrijwilligersopdracht moet doen bij een oudere man, meneer Cohen, gaat ze hier eigenlijk al een beetje met tegenzin naartoe. Als meneer Cohen ook nog eens een brompot blijkt te zijn, is haar motivatie helemaal gevlogen. Tot ze op zolder een kist met brieven vindt, brieven van Mia, en ze samen met meneer Cohen op zoek gaat naar wat er met Mia is gebeurd.

In dit kinderboek staat onverwachte vriendschap en gemis van een naaste centraal. Dit dunne boekje (met opvallend kleine letters, wat niet echt matcht met de doelgroep kinderen van ongeveer 10 jaar oud) leest heel gemakkelijk en snel weg, maar verspreidt een boodschap die belangrijk is onder kinderen van deze generatie: iedereen kan elkaar helpen.

Laila is een beetje opstandig: ze weet niet waarom ze hier in Nederland is en zich aan de Nederlandse gebruiken moet houden. Ze is toch Syrisch? Het liefst zou ze meteen weer terug gaan, mits de oorlog over is, natuurlijk. Al snel merk je dat dit maar een houding is van Laila, want ze durft niet te laten zien dat ze kwetsbaar is. Juist door de stappen die ze met meneer Cohen maakt, geven haar de ruimte om zichzelf weer te worden.

Het lastige aan dit verhaal is het inkaderen. Het wordt verkocht als een boek vanaf 10 jaar oud en op sommige stukken snap ik het ook, plus Laila is natuurlijk ook een basisschoolleerling, maar het taalgebruik is niet overal aangepast op deze jonge leeftijd. Ik zie mijn zusje (op dit moment 11 jaar oud) dit boek niet zo snel lezen. Daar hangt dan weer mee samen dat het voor een YA-lezer wel erg simpel is: wij hebben de basiskennis over de Tweede Wereldoorlog al lang in ons rugzakje zitten. Dit maakt het verhaal misschien een ‘net-nietje’, want het is niet duidelijk voor wie het geschreven is.

Desalniettemin vond ik dit boek vermakelijk en fijn om te lezen. Op de schrijfstijl van Astrid Sy is niets aan te merken en ook het verhaal blijft boeien, al zal je als wat oudere lezer wel weten waar het verhaal naartoe gaat. Dit boek is vooral belangrijk door de lessen die in het boek zitten en ik zou het daarom aanraden om hem in bijvoorbeeld groep acht verplichte literatuur te maken. Maar dat is mijn mening natuurlijk. Ik vind in ieder geval dat veel meer mensen dit boek zouden moeten lezen!