Recensie – Boy21

Recensie – Boy21Boy21 by Matthew Quick
Published by Lemniscaat on January 1st 2016
Pages: 199

Finley woont in Bellmont, een stad die wordt beheerst door geweld: de Ierse maffia, rassenrellen en drugs. Zelf is hij ’s nachts – als zijn vader werkt – thuis verantwoordelijk voor zijn gehandicapte grootvader. Zijn redding is basketbal. Zodra hij zijn shirt met nummer 21 aantrekt, kan hij alle ellende achter zich laten.‘White rabbit’ wordt hij genoemd: de enige blanke speler in zijn team. En ook zijn vriendin, die hij overal naartoe zou volgen, is de ster van haar basketbalteam.Maar dan komt Russ in de wijk wonen. Dit voormalige basketbalwonder heeft iets verschrikkelijks meegemaakt, waar hij niet over praat. Hij praat überhaupt nauwelijks en luistert alleen naar de naam... Boy21.De coach van het basketbalteam stelt Finley – alsof hij niet al genoeg aan zijn hoofd heeft – verantwoordelijk voor het welzijn van Boy21.

Ik kreeg dit boek samen met andere boeken van Matthew Quick van uitgeverij Lemniscaat (nogmaals heel erg bedankt <3), omdat het ons opviel dat Quick in het buitenland enorm bekend (en geliefd!) is, maar hier in Nederland blijft zijn populariteit een beetje steken. Maar waarom? Tijd om zijn boeken eens onder de loep te nemen: mankeert er iets aan? Of zijn wij Nederlanders dom dat we hem zo links laten liggen? Na het lezen van Boy21 was mijn antwoord in ieder geval overduidelijk!

Boy21 volgt Finley, een middelbare scholier en basketbalwonder. Finley houdt zich goed staande in Bellmont, een corrupte buurt, samen met zijn vader en grootvader. Het gezin draait vooral op zijn hulp, maar het loopt. Hij heeft een vriendin, die tevens ook sterspeler van haar basketbalteam is, en ze begrijpen elkaar juist door deze gedeelde hobby. Alles lijkt prima, vredig. Tot Coach in het geheim met Finley praat over Russ, een nieuwe jongen in de wijk, die niet meer is zoals hij vroeger was.

Natuurlijk is dit allemaal best wel vaag. Dit was juist wat mij het meeste aansprak aan dit boek: je hebt geen idee waar dit allemaal over gaat. Het leven van Finley is overzichtelijk, maar wanneer Russ (Boy21) om de hoek komt kijken, wordt het allemaal helemaal anders. Maar hoe? Wat doet Boy21? Welke kant gaat dit verhaal op? Dit is tevens de reden dat ik weinig met mensen wil praten over de inhoud van dit boek, want je moet het maar gewoon ervaren. Ik ga niet eens vertellen in welk genre dit boek past, want dat zou te veel verklappen.

Maar wat ik wel kan zeggen, is dat dit boek prachtig is. Het mooiste aan dit boek vind ik dat het niet draait om romantiek. In veel hedendaagse verhalen is romantiek een groot deel van het verhaal en natuurlijk komt het hier ook voor (Finley heeft een vriendin en de relatie wordt soms wel op de proef gesteld), maar het is niet het belangrijkste. Het kan weggelaten worden, als het nodig zou zijn. Dit was zo verfrissend, dat het boek meteen weer een aantal pluspunten binnensleepte.

De schrijfstijl van Matthew Quick is makkelijk, maar toch mooi. Het is geen gekke proza, niet geschreven om mooi te zijn. Quick’s woorden zijn puur, eerlijk en confronterend, maar daarnaast juist hartverwarmend en voelen als thuiskomen. Alleen al voor de schrijfstijl zou ik al zijn boeken willen lezen.

Nogmaals, ik wil er niet te veel over zeggen. Ik geef het boek vier sterren, omdat het verhaal voor mij nog iets uitgebreider had gemogen, maar het is zeker weten een aanrader. Het boek is een hedendaags verhaal met veel vriendschap, grote keuzes en zelfs een beetje ‘magie’, dus klinkt dit je goed in de oren? Pak het boek dan op. Matthew Quick is het 100% waard.