Recensie – Bloedbelofte

Recensie – BloedbelofteBloedbelofte by Richelle Mead, Carolien Metaal
Published by Uitgeverij Moon on January 1st 2011
Pages: 496

Rose staat na de slachting op Academicus Vampyrus voor de grootste uitdaging in haar leven. Nu Mason naar de andere wereld is vertrokken, moet ze Dimitri Belikov, de liefde van haar leven, opsporen en... vermoorden. Zal hij hiertoe in staat zijn nadat ze de hele wereld heeft afgereisd om hem te vinden? Of is het nu eindelijk tijd om zich bij hem te voegen?

Laat ik even zeggen: ik begon véél te laat met dit boek! Ik heb heel lang gewacht, misschien wel omdat ik bang was dat hij tegen zou vallen. Want zeg nou zelf, na het hartverscheurende einde van het vorige boek, was ik echt niet klaar voor een verhaal wat tegenviel. Gelukkig viel dit ook echt niet tegen!

Rose is weg van Academicus Vampyrus en is afgereisd naar Rusland. Dat is even wennen, aangezien je zo veel nieuwe prikkels krijgt over de leefomgeving van Rose. Maar de academie was net zo vertrouwd! Ook wordt er een blik nieuw volk opengetrokken, er komen allemaal nieuwe personages bij, sommige leuk, maar sommige ook helemaal niet leuk.

Het begin begon een beetje stroef naar mijn idee, misschien wel omdat ik even uit het verhaal was. Maar toen ik eenmaal in het verhaal zat was het net een achtbaan, met pieken en dalen ging ik er doorheen. Ik heb zoveel emoties gevoeld tijdens dit boek, maar ik denk dat ‘woede’ daar bovenuit steekt. Verwarring misschien ook. Want ik snapte níéts van Rose en Dimitri. Het ene moment doet hij helemaal prima, het andere moment wil hij haar haast vermoorden. Tsja, wat wil je als je aanpapt met een Strigoi…

Lissa’s leven draait ook gewoon door en dat mag ook zeker niet onbesproken blijven. Er dreigt gevaar en Rose is er niet om haar te redden. Lissa is zelfs een beetje boos op Rose, maar eigenlijk is ze boos op iedereen. Haar nieuwe vriendin helpt haar door deze tijd heen, maar we zien allemaal wel dat hier iets mis is.

En ik kan er niets aan doen, maar heel heel stiekem liet ik in dit boek mijn liefde voor Dimitri een beetje varen en stak ik de weg over naar… Jawel, Adrian. Ik durf het bijna niet te zeggen, want óh wat zat mijn fictional crush diep voor Dimitri. Maar hij is nou eenmaal Strigoi en ik bedoel, niemand wordt vrolijk wakker naast een Strigoi. Of nou ja, alleen Rose dan.

Ik merk dat ik weer enórm afdwaal, maar even terug naar wat er echt toe doet: het boek. Zoals je leest doet deze serie zoveel met me. Ik dacht dat dit maar een simpel vampierenverhaal was, maar het is zoooveel meer dan dat! Ik denk dat deze boeken bij mij echt in het straatje komen van The Hunger Games, Divergent, The Testing, etc. En dat is hoog, heel hoog, voor een ‘simpel vampierenverhaaltje’. Ik kan niet wachten op de laatste twee boeken!