Blogtour Boek Recensie

Recensie – Bloed En Beenderen

Recensie – Bloed En BeenderenBloed en beenderen by Tomi Adeyemi
Published by Harper Collins YA on March 20th 2018
Pages: 479

Ontmoet Tomi Adeyemi op YALFest NL 2018!

Ooit leefden er in Orïsha mensen met magische krachten. Tot een wrede koning besloot de magi, een minderheid met donkere huid en zilverwitte haren, te vervolgen. Zélie kan zich de nacht dat ze toe moest kijken hoe de handlangers van de koning haar moeder ophingen nog levendig herinneren. Sindsdien is magie een doodzonde en een donkere huid iets om op neer te kijken.

Tien jaar later krijgt Zélie de kans om de magie terug te brengen naar Orïsha. Met de hulp van een prinses op de vlucht, moet ze uit handen zien te blijven van Inan, de kroonprins, die vastbesloten is de magie nu voorgoed uit te bannen.

Gevaar ligt overal op de loer in Orïsha, maar het grootste gevaar schuilt misschien nog wel in haar groeiende gevoelens voor de vijand...

Over Bloed en beenderen:

'Een van de grootste boekendeals voor een young adult-romandebuut van het jaar. Naast een meeslepend plot en een sterke heldin als hoofdpersoon, behandelt het boek grote thema’s – als ras, politiegeweld, onderdrukking en macht – die op het moment ook in de wereld spelen.' Teen Vogue

'Complexe personages, een hoge inzet, en een caleidoscopisch narratief boeien, en het snelle tempo schiet de lezer naar een overweldigend slot dat net zo veel vragen als antwoorden heeft.' PW

'Het epos waar ik op heb gewacht.' Marie Lu, New York Times-bestsellerauteur van Legend en Warcross

Zélie is een divîner, een afstammeling van de maji’s, een volk in Orïsha dat ooit magische krachten bezat. Zélie is met een zeer donkere huid en spierwitte haren niet te missen voor het volk wat nu aan de macht is, het volk dat haar volk onderdrukt. Als divîner heeft ze de taak zich zo afzijdig mogelijk te houden en vooral niet op te vallen. Helaas is Zélie daar niet zo goed in. Dus wanneer ze de hoofdstad Lagos bezoekt, is het ook niet vreemd dat ze zichzelf in verschillende problemen wikkelt, waaronder de kroonprinses op haar weg terug meenemen en een kans grijpen om de maji’s weer magie te laten geven. Ze moet misschien alles op alles zetten om dit te laten slagen, maar opgeven zal ze niet doen…

Ik las dit boek al vóór de publicatiedatum voor de blogtour die er aan komt (houd 30 maart goed in de gaten, het is niet voor niets Goede Vrijdag 😉 ) en ik ben uitgeverij Harper Collins Holland hier enorm dankbaar voor! Het begin van dit boek is nog een beetje wennen: er wordt veel informatie gegeven in de eerste 75 bladzijden van het boek, maar ergens is dat wel heel fijn. Wanneer je namelijk voorbij dit stuk bent, heb je het gevoel dat je heel Orïsha op je duimpje kent. Vanaf daar wordt het verhaal bloedstollend spannend en lukt het je zeker niet meer hem aan de kant te leggen.

De schrijfstijl van Tomi Adeyemi is ronduit heerlijk. Dat is ook de reden dat ik dit boek kan aanraden voor iedereen die twijfelt of in een leesdip zit (zoals ik, toen ik aan dit boek begon). Binnen no-time heb je de eerste honderd bladzijden weggeslagen en vanaf daar kun je sowieso al niet meer stoppen. Tomi schrijft gedetailleerd, maar niet zwaar of drukkend. Het blijft een luchtig fantasyverhaal, zelfs met alle heftige onderwerpen die er in voor komen, zoals de duidelijke rassenscheiding. Ik ben geen groot fan van high fantasy en ik ben blij om te melden dat ik dit goed te doen vond. Het heeft ergens iets weg van de manier van vertellen van Leigh Bardugo’s verhalen, waar ik ook van gesmuld heb.

Wat ik net al even benoemde: het verhaal is niet een standaard YA fantasy-verhaal zoals we dat al kennen. Er zitten veel maatschappelijke thema’s in het plot verwerkt, wat het boek nét dat beetje meer geeft dan een ‘goed YA-verhaal’. Het doet je nadenken over de wereld van nu en wat Tomi met dit verhaal wilde zeggen. Daarnaast heeft Orïsha veel weg van Afrika in onze wereld, wat ik persoonlijk erg tof vond. Dit maakt het verhaal uniek en divers.

Dit boek is WAUW, jongens. Ik had verwacht dat ik hem leuk zou vinden, maar het heeft me van mijn stoel geblazen. Ik werd verliefd op de personages, op de schrijfstijl, op de cover en vooral op het plot. Ik kan niet wachten om Tomi te ontmoeten op YALFest 2018 en op het volgende deel!