Recensie – Black Eyed Susans

Recensie – Black Eyed SusansBlack Eyed Susans by Julia Heaberlin
Published by A.W. Bruna Uitgevers on April 19th 2016
Pages: 391

Op zestienjarige leeftijd werd Tessa Cartwright te midden van de stoffelijke overschotten van drie andere slachtoffers gevonden op een akker in Texas. Ze was op sterven na dood en had slechts een vage herinnering aan hoe ze daar was beland. Vanaf die dag stond zij te boek als de overlevende ‘Black-Eyed Susan’, de bijnaam van de slachtoffers van een seriemoordenaar die verwees naar de goudgele wildbloemen die welig tierden boven hun gemeenschappelijke graf. En het was Tessa’s getuigenisverklaring die de dader in de dodencel deed belanden. Althans, dat dacht ze…
Bijna twintig jaar later ontdekt Tessa tijdens een bitterkoude februarimaand onder het raam van haar slaapkamer een veld vers geplante, bloeiende Black-Eyed Susans. De zaak wordt heropend en Tessa besluit de verdediging te helpen bij het onderzoek. Maar wat niemand weet, is dat het angstige, fragiele meisje dat Tessa was, een muur van geheimen om zich heen heeft gebouwd.

Ik wilde dit boek al heel lang lezen. Ik heb meerdere malen met dit boek in mijn handen gestaan in verschillende boekhandels en toch heb ik hem altijd teruggelegd, misschien wel door een gek onderbuikgevoel. Ik kreeg dit boek namelijk twee weken terug opgestuurd door uitgeverij A.W. Bruna als recensie-exemplaar, dus ik kon hem gelukkig toch lezen! Mijn verwachtingen waren heel hoog!

Ik merkte aan het begin meteen dat ik moeite zou krijgen met de schrijfstijl. Geloof me, het is bijzonder. Ook heel mooi, eigenlijk. Maar het is heel anders dan ik gewend ben en de schrijfster draait vaak om de clues heen. De hele eerste helft van het boek had ik ook het gevoel van ‘waar gaat dit heen?’ Ik verwachtte meer spanning, een echte thriller, maar eigenlijk is het meer psychologisch dan echt spannend.

Elk hoofdstuk wisselt van tijd, tussen het Tessa in het heden en Tessie in 1995. Aan het einde van elk hoofdstukje is een kleine cliffhanger, wat ik erg tof vond. Dit komt goed door zijn recht door de flashbacks, want hierdoor ga je haar verleden in een ander licht zetten. Door iets wat je in het heden te weten komt, lijkt het ook opeens duidelijk in het verleden. Ik vond de stukjes uit het verleden misschien nog interessanter dan het heden. Tessie is getraumatiseerd en verdient goede hulp, maar lijkt dat niet te krijgen. Die stukken waren enorm gaaf om te lezen en ik vond het vaak wel jammer om weer naar het heden terug te schakelen. Ik kan goed ‘connecten’ met Tessie, uit het verleden, en minder goed met Tessa, uit het heden. Het is alsof ik een deel uit het verhaal in het verleden mis, want ik voel geen druk, geen spanning en geen dreiging, terwijl Tessa dit enorm lijkt te voelen.

Gelukkig komt de dreiging naar het einde van het verhaal wat meer op gang, wanneer ze tot verschillende ontdekkingen komen. Het einde was best verrassend, ik voelde het in mijn onderbuik wel een beetje aankomen, maar ik durfde er niet op te gokken dat het zo zou eindigen. Toch werd het wel leuker naar het einde van het boek en als het het hele boek zo was geweest, had ik ook veel meer sterren kunnen geven. De spanning steeg en eindelijk kwamen we tot een ontknoping, want zit de echte moordenaar nu vast of niet?

Het is zeker geen slecht boek, maar ik denk dat mijn verwachtingen wat uit proportie waren. Ik verwachtte een ijzersterke, enge thriller, tot het lugubere toe, maar eigenlijk gaat het niet om de daad van de moordenaar. Het boek gaat over leren leven met een groot trauma en het niet los kunnen laten van vroegere angsten. Over mensen die je dierbaar zijn willen beschermen, tot het ergste aan toe. Over niet weten wie je kan vertrouwen tot er eindelijk duidelijkheid komt en proberen te ontrafelen waarom iedereen je toch laat vallen na een erge gebeurtenis. Als je er zo in gaat, zal je van dit boek houden. Het is zeker een boek om nooit te vergeten!