Recensie – Betoverd

Recensie – BetoverdBetoverd by Kami Garcia, Margaret Stohl
Published by The House of Books on July 1st 2010
Pages: 528

Verboden liefde smaakt het zoetst
Lena Duchannes is geen gewoon tienermeisje, zoals er zovelen rondlopen in het kleine zuidelijke stadje Gatlin. Ze probeert wanhopig haar macht te verbergen, en ze heeft te maken met een vloek die haar familie al generaties lang achtervolgd. Maar zelfs binnen de verwilderde tuinen, troebele moerassen, en overwoekerde begraafplaatsen van het vergeten zuiden kan een geheim niet eeuwig verborgen blijven.Ethan Wate, die het juiste moment afwacht om te ontsnappen uit Gatlin wordt geplaagd door dromen over een mooi meisje dat hij nog nooit heeft ontmoet. Wanneer Lena naar de oudste en meest beruchte plantage van de stad verhuist, voelt Ethan zich op onverklaarbare wijze tot haar aangetrokken. Hij is vastbesloten om te ontdekken waarom zij met elkaar verbonden zijn. In een stad zonder verrassingen zou één geheim alles kunnen veranderen.

Ik weet nog, toen ik dit boek voor het eerst las (ongeveer 2 jaar geleden), dat ik het enórm dik vond. Nu ik hem laast weer in de bieb zag staan, viel het eigenlijk reuze mee, nu ik meer gewend ben. Maar het boek is hoe dan ook imponerend, door de bijzonder simpele, maar mooie cover en de titels bij de hoofdstukken en eigenlijk alles wat in het boek voorkomt.

Ik vind dit boek al heel mooi, omdat het vanuit een jongen geschreven is. In het young adult-genre is dat niet erg gebruikelijk en ik hou dus van schrijvers die dit risico durven nemen (naast deze schrijfsters bijvoorbeeld Patrick Ness). Ethan is dan niet helemaal een normale jongen, maar ik kon het erg goed met hem vinden. Hij is zo’n sympathieke jongen, het liefst wil je hem door het boek heen knuffelen. Maar helaas… Lena Duchannes heeft zijn hart al gestolen. En laat zij nou nét even heel lastig te krijgen zijn.

Garcia & Stohl hebben een origineel fantasy verhaal opgezet, wat toch best lastig is, omdat veel magische elementen al wel ergens verwerkt zijn. Heksen bestaan al in veel boeken, maar Casters? Nee, daar had ik nog nooit van gehoord. Het is leuk om te lezen hoe deze dames geprobeerd hebben om Ethan op de een of andere manier in Lena’s leven te stoppen (met succes). Ze kunnen niet zonder elkaar, letterlijk.

Ik vind vooral de verwijzingen naar andere boeken in het verhaal erg leuk. Ethan houdt enorm van lezen (dat is ook het enige spannende in Gatlin) en de beste vriendin van zijn overleden moeder is bibliothecaresse, dus daar is hij vaak te vinden. Veel soorten quotes komen voorbij, zo leer je ook nog iets terwijl je dit vermakelijke boek leest.

Het is gewoon mooi geschreven, goed gedetailleerd, vandaar dat het boek zo dik is, maar ook een beetje poëtisch. Vind ik dan. Niet dat alles in rijm geschreven is natuurlijk, maar buiten de inhoud van het verhaal heeft dit boek gewoon iets magisich. Ik weet niet hóe ze het hebben gecreeërd, maar laat ze vooral doorgaan met schrijven!

Het boek eindigd niet echt in een cliffhanger, maar toch wil je wel doorlezen. Zeker als je weet dat er nog drie fantastische delen na komen! Ik ben dus ook heel snel begonnen in deel twee!