Recensie – Argadwyn

Recensie – ArgadwynArgadwyn by Femke Dekker
Published by Zilverspoor on March 1th 2014
Pages: 283

Argadwyn is een magisch-realistisch boek voor (jong) volwassenen over een ontheemde jonge vrouw die haar plaats in de wereld zoekt en daarbij voor haast onmogelijke keuzes komt te staan. Hadewig ontdekt op haar vijftiende dat haar moeder veel geheimen bewaakt. Wie haar vader is en waar hij woont, maar ook wie of wat ze zelf is. Langzaam ontdekt ze dat ze uit een andere wereld komt en daar tot een magische familie behoort, de Aldych. Voor Hadewig verklaart dit waarom ze al jaren worstelt met zichzelf en haar plaats in deze wereld. Woest over het feit dat haar moeder haar het leven heeft ontnomen dat ze had moeten leiden, probeert ze wanhopig de oversteek te maken naar haar ware familie. Als dat na veel moeite lukt, blijkt dat Hadewig - van wie de ware naam Argadwyn is - ooit voorbestemd was een sleutelrol te vervullen binnen de Aldych. Ontheemd als ze is, kan het ritueel daartoe nu echter haar dood betekenen. De druk op Hadewig neemt toe, zeker als ze hoort welke offers er voor en door haar gebracht moeten worden. Als zij ook nog eens verliefd wordt op een jongeman die geheimzinnige banden heeft met de Aldych, staat haar wereld helemaal op zijn kop. Hadewig/Argadwyn bevindt zich op een tweesplitsing. Wie is zij? Wie wil zij zijn? En is zij bereid de prijs te aanvaarden die zij en anderen voor haar keuze moeten betalen?

Een tijdje terug kreeg ik het nieuwe boek van fantasyschrijfster Femke Dekker opgestuurd, Argadwyn. Ik was er super blij mee, ik ken Femke in het echt en ze is echt een van mijn voorbeelden. Haar nieuwe boek sprak me enorm aan, dus ik was erg enthousiast en begon eraan zo snel ik kon! Lees hier wat ik ervan vond.

In het vervolg van de recensie zal ik de hoofdpersoon Argadwyn noemen, maar voor de duidelijkheid: Hadewig en Argadwyn zijn dezelfde persoon, alleen Hadewig leeft in onze mensenwereld en Argadwyn leeft in het land van de Aldych.

Het eerste wat me opviel aan dit boek was dat ik me perfect met Argadwyn kon identificeren. Ik snapte precies hoe ze zich voelde. Het feit dat ze zich anders voelt dan de rest van haar klasgenoten is één ding, maar Dekker laat het me bijna zelf voelen hoe het voelt om er niet bij te horen. Haar vriendinnen vond ik maar een beetje opdringerig, misschien omdat Cindy en Denies amper tijd kregen om zichzelf te introduceren in het verhaal, want toen nam Argadwyn haar beslissing al. Denies was de enige die me nog wel aan sprak en ik vind het ook erg jammer dat er geen kans was om haar beter te leren kennen. Ook Niels, die wel enorm veel interesse in haar toont, is een paar bladzijden belangrijk en daarna lezen we hem bijna niet meer terug. Hester, haar moeder, was in mijn ogen meer een verzorgster van Argadwyn dan haar moeder, aangezien ze haar nooit mama of iets dergelijks noemt, maar altijd Hester. Zo krijg je het gevoel dat Argadwyn écht alleen staat op de wereld, wat ook wel weer enorm toepasselijk is bij het verhaal.

In het boek wordt een hele nieuwe wereld gecreëerd, de wereld van de Aldych. Dit is altijd lastig, aangezien mensen dit vaak associëren met boeken van G.R.R. Martin, J.R.R. Tolkien en J.K. Rowling. Er zijn wel overeenkomsten, maar het is geen look-a-like verhaaltje. Daar was ik ergens heel blij mee, omdat het niet te doen is om de werelden van deze grootheden te kunnen evenaren. Bij een onbekende wereld in een verhaal zijn er altijd onduidelijkheden en vragen. Zo vond ik de nieuwe taal erg lastig en kon ik haar voorouders amper uit elkaar houden. Achter in het boek staat een soort stamboompje, wat wel enorm handig is. Ook is handig om te weten dat namen die op ‘han eindigen, mannen zijn, en namen die op ‘dwyn eindigen, vrouwen.

De droomwandelingen die Argadwyn heeft, werden uit eindelijk een beetje langdradig en verloren hun doel naar mijn mening. Waar ik meer over wilde lezen, was over de sleutelrol die ze zou gaan spelen en wat er gebeurt als ze echt voor de Aldych kiest (ik verklap niets).

Ik vroeg me nog héél veel af en ik zou graag discussiëren met mensen die het boek ook gelezen hebben, maar dit is niet de beste plek daarvoor. Denk niet dat ik het boek slecht vond doordat ik er zoveel vragen over heb. Het boek hield me goed bezig, dat doet het eerlijk gezegd nog steeds. Hoe zou ik het vinden om wakker te worden en te beseffen dat ik eigenlijk in een andere wereld hoor? Ik vond het verhaal prachtig geschreven en ik ben volledig verliefd op Loïnder (eindelijk eens een young adult zónder liefdestriangel, yes!). Ik ben enorm benieuwd naar het tweede deel.

Een aanrader voor iedereen die op zoek is naar een vernieuwend fantasyverhaal en/of een goede schrijfster van Nederlandse bodem.