Recensie – Anna And The French Kiss

Recensie – Anna And The French KissAnna and the French Kiss by Stephanie Perkins
Published by Speak on August 4th 2011
Pages: 372

There is an alternate cover edition for this ISBN13 here.
Can Anna find love in the City of Light?
Anna is happy in Atlanta. She has a loyal best friend and a crush on her coworker at the movie theater, who is just starting to return her affection. So she's not too pleased when her father decides to send her to a boarding school in Paris for her senior year. But despite not speaking a word of French, Anna meets some cool new friends, including the handsome Étienne St. Clair, who quickly becomes her best friend. Unfortunately, he's taken--and Anna might be too. Will a year of romantic near misses end with the French kiss she's been waiting for?

Het begin van dit boek is echt fenomenaal. Je valt meteen in de wereld van Anna en haar reis naar Parijs. Parijs – eh, hallo, Parijs!! – is natuurlijk een fantastische stad en dit maakt de sfeer van het hele verhaal al erg goed. Perkins schrijft haar verhaal luchtig en gemoedelijk, waardoor je heel snel door het boek heen vliegt. Het is een originele manier van vertellen, iets wat ik erg fijn vind.

Het eerste wat me irriteerde in het verhaal was het feit dat Anna zoveel zeurt. Je ‘moet’ op exchange naar Frankrijk, een unieke ervaring, en je zeurt. Natuurlijk kan het eng zijn, een nieuwe stap, maar ik vind het moeilijk voor te stellen dat mensen niet kunnen inzien dat dit zo’n grote kans is in je leven, waarom zou je er zo moeilijk over doen? Maar niet alleen Parijs zit haar dwars: door het hele boek heen zeurt ze over de kleine dingetjes waarover ik juist heel nuchter dacht. Dit vond ik dus erg lastig om te lezen, ik kon me er niet goed in verplaatsen.

Etienne is natuurlijk fantastisch. Natuurlijk heeft hij een prachtige naam (fun fact: zo had ik geheten als ik een jongen was geweest zei mama me laatst!), die je nog zo mooi kunt verprutsen naar Eh-t-yen *smelt*, maar daarnaast is de jongen zelf ook fantastisch. Ik denk dat ik, net als de gehele vrouwelijke (en misschien ook wel mannelijke) bevolking van Parijs en omstreken, als een blok voor hem was gevallen. De (vriendschappelijke) relatie tussen Etienne en Anna is gewoon heel erg schattig en dit was ook een groot pluspunt aan het boek.

Naarmate je verder leest, wordt het boek wat langdradig en wat irritant. Anna is zo dom (sorry dat ik het zeg, maar echt…) en ze maakt zoveel drama om niets. Je zal het snappen als je het boek leest. Ze verkiest haar eigen vreselijke gepieker boven het gewoon vragen naar een situatie en daar ben ik gewoon fel op tegen. Ze draaien gewoon zo lang om elkaar heen dat ik zin heb om door het boek heen te kruipen, Anna te laten struikelen (gnagna..) en haar te laten vallen in Etienne’s armen. Hoppa, opgelost.

Al met al is dit een lief verhaal, maar erg simpel. Het had een stuk beter kunnen zijn, maar dit is een echt schattig boekje om zo weg te lezen. Lekker voor op vakantie, of juist tijdens de drukke schooldagen. Ik wil in ieder geval de andere twee delen, over Lola en over Isla, ook graag lezen!