Recensie – Als Ik Blijf

Recensie – Als Ik BlijfAls ik blijf by Gayle Forman, Willeke Lempens
Published by The House of Books on April 28th 2009
Pages: 223

Het leven van de 16-jarige Mia draait om muziek. Ze heeft net met haar cello een succesvolle auditie gedaan voor het gerenommeerde conservatorium Julliard in New York. Haar vriend Adam speelt in een populaire band. De toekomst ziet er rooskleurig uit. Wanneer Mia, haar ouders en jongere broertje Teddy onverwacht een vrije dag hebben vanwege hevige sneeuwval, besluiten ze gezellig uit te gaan. Maar onderweg, met Beethovens cellosonate nr.3 op de radio, boort een vrachtwagen zich in volle vaart in hun auto.
Aanvankelijk lijkt alles goed. Ze hoort Beethoven nog steeds op de achtergrond, en… ze staat aan de kant van de weg in dezelfde spijkerjurk die ze vanochtend heeft aangetrokken. Maar al snel blijkt dat het helemaal niet goed is. Haar ouders zijn dood en als ze op zoek gaat naar haar broertje, ziet ze een hand uit het raam steken met daaraan de zilveren armband met de kleine cello- en gitaarbedeltjes die Adam haar voor haar 17e verjaardag heeft gegeven. De armband die ze nog steeds om heeft… In de vierentwintig uur die volgen op het afschuwelijke auto-ongeluk, wordt Mia voor een onmogelijke keuze gesteld.

Na heel, heel, echt héél lang twijfelen heb ik dit boek opnieuw opengedaan. Een paar jaar terug las ik dit boek ook, maar ben ik na zo’n 50 bladzijden gestopt, ‘omdat ik nog te jong was’. Of te ongeduldig, dat kan ook. Het is een serieus onderwerp en wie weet was ik ook wel te jong, na een zin over glibberige stukjes op het asfalt wat haar vaders hersenen bleken te zijn moest ik wel even slikken, toch is het geen luguber boek. Het is eigenlijk heel mooi, al kan ik mijn vinger niet precies leggen op het punt wat zo mooi is.

Allereerst moet ik zeggen dat Forman de protagonist perfect heeft neergezet. Ik kon me moeiteloos inleven in Mia en het duurde ook niet lang voor ik mijn tranen moest bedwingen. Het verhaal wordt verteld met heel veel flashbacks, om zo mee te kijken hoe Mia terugdenkt aan haar leven en de keuze maakt tussen blijven of weggaan.

Ik heb het boek toch geen vijf sterren gegeven, omdat ik het begin iets te taai vond. Natuurlijk, het ongeluk pakt je meteen. Maar ik wist gewoon niet waar dit boek heenging en ik moest het vaak wegleggen om het even tot me te laten inwerken. Ik vond verder het boek prachtig en ook vlot geschreven, totaal niet langdradig, wat ook wat lastig wordt met de kleine 230 bladzijden. Een mooi boek voor tussendoor, dus ik zou zeggen: probeer het snel!