Recensie – Alles Wat Je Lief Is

Recensie – Alles Wat Je Lief IsAlles wat je lief is by Nicola Yoon
Published by Querido Kind on January 1st 1970

Je kunt misschien niet alles voorspellen, maar sommige dingen wel. Dat ik verliefd ga worden op Olly, bijvoorbeeld. En dat het op een ramp zal uitdraaien.
Madeline is allergisch voor de wereld. Zo allergisch dat ze al zeventien jaar niet buiten is geweest. De enige mensen die ze te zien krijgt, zijn haar moeder en verpleegster Carla. Madeline verdrijft de tijd met lezen en het schrijven van ‘spoilende’ boekbesprekingen. Tot er een nieuwe jongen naast haar komt wonen, met ogen in de kleur van de Atlantische oceaan: Olly. Hun vriendschap begint online, maar al gauw is dat niet meer genoeg…
Alles wat je lief is gaat over het verlangen naar het onbereikbare, en over alles wat we op het spel zetten voor de liefde.

Ik won dit superleuke boek bij het YA-feest in Noordwijk op 23 april. Ik kende het boek al van verschillende BookTube-accounts en het had mijn aandacht al getrokken, maar toen ik werd uitgenodigd voor de leesclub van Milou moest ik er wel meteen in starten. Ik was superbenieuwd en ik had hele hoge verwachtingen!

Het eerste wat me opviel, was het feit dat het boek zo veel verschillende aspecten heeft. Naast Madeline’s ziekte, wat al vrij bijzonder is, wordt duidelijk genoemd dat Madeline Afrikaans-Chinees is (een bijzondere combinatie waar mijn hersenen moeite mee hadden, dus na wat research kon ik weer rustig verder lezen) en Olly’s voorliefde voor wiskunde (wat in de tegenwoordige tijd natuurlijk een beetje taboe is, dan word je meteen als ‘nerd’ weggedrukt). Je merkt dat Yoon goed heeft nagedacht over de personages die in het verhaal aan bod komen, want ieder personage is complex en heeft verschillende kanten.

Madeline is een meisje met pit, maar weet niet zo goed hoe ze dit moet uiten. Ze heeft haar hele leven natuurlijk vastgezeten in haar steriele huis, dus ze weet helemaal niet hoe ze haar kracht kan gebruiken. Olly daarnaast is slim en heel leuk, maar niet overdreven. Het is en blijft gewoon een normale puberjongen die zelf zich ook geen raad weet met sommige situaties. Dit vond ik erg fijn om te lezen, eens een keer géén overheldhaftige personages!

Binnen no-time wilde ik alleen maar lezen, lezen en lezen! Ik werd helemaal in het verhaal gezogen, iets wat ik al een aantal maanden niet had meegemaakt, en ik kon het met geen mogelijkheid neerleggen. Dit kwam door het pakkende, maar luchtige verhaal wat de schrijfster schetst en de lieve romantiek, zonder ook maar enige kwaad in de zin. Soms heeft een mens dit gewoon nodig!

Je merkt door het boek heen wel dat je toeleeft naar een bijzonder einde. Ik kan natuurlijk niet zeggen wat, maar als je het boek uit hebt, merk je opeens de kleine hints die zijn gegeven door het boek heen. Het laatste kwart van het verhaal gaat wel heel erg snel en wordt naar mijn idee een beetje afgeraffeld, maar het houdt wel de vaart in het verhaal en je vliegt er doorheen. Het einde is écht bijzonder, ik zag het niet zo duidelijk aankomen!

Het boek is zo veel meer dan je in eerste instantie zou denken. Het heeft veel meer dan een ‘regulier YA-boek over ziekte’ en dat vind ik het mooiste aan dit boek. Nicola Yoon heeft zich echt op de kaart gezet als een uitstekende (YA-)schrijfster en ik kan niet wachten om haar volgende boek te lezen!