Recensie – Alles Of Niets!

Recensie – Alles Of Niets!Alles of niets! by Gillian King
Published by Z&K on October 1th 2015
Pages: 240

Nikki's jeugdliefde Koen heeft haar verlaten. Zij kan zich daar niet bij neerleggen en zet alles op alles om hem terug te krijgen, tot ze erachter komt dat ze al maanden dagelijks in de trein zit met een aantrekkelijke man die perfect bij haar past.
Die man is Thijs. Zijn vriendin Roos heeft onlangs haar affaire met een collega aan hem opgebiecht. Ze hebben besloten samen verder te gaan, maar Thijs heeft het er moeilijk mee. Dus wanneer hij aan de praat raakt met het meisje in de trein, vertelt hij haar dat hij single is. Zo voelt hij het namelijk ook.
Roos doet haar best om na haar misstap haar relatie met Thijs te redden. Als ze via via hoort dat hij is gesignaleerd met een andere vrouw, wil en kan ze dat niet geloven. Het zal toch niet waar zijn dat ze háár Thijs verliest aan een ander?

Ik koos dit boek een tijdje terug, omdat ik op zoek was naar een snelle chicklit tussendoor. Ik zat in een mega-readingslump en daar moest ik echt uit komen, dus ik hoopte dat dit boek het zou doen voor mij. Toch koos ik dit boek niet ‘random’, het verhaal leek me bijzonder en interessant én de cover is opvallend en mooi! Ik houd normaal gesproken niet van boeken over vreemdgaan, daar walg ik eigenlijk wel van, dus ik was wel heel benieuwd of ik dit boek niet zou uitkotsen aan het einde van de rit.

En wat bleek? Het viel me uit eindelijk reuze mee. Begrijp me niet verkeerd: het hele boek gaat over affaires en vreemdgaan, maar de situatie was in dit geval ook zo complex dat ik soms niet eens meer zag dat Thijs eigenlijk nog een vrouw thuis op de bank had zitten. Op sommige momenten was het wel heel slecht en dacht ik: ‘Waarom maakt Thijs het niet gewoon uit met Roos?’, maar dan kwam hij weer thuis en snapte ik wel dat hij het niet kon.

Zowel Nikki als Roos zijn niet mijn types. Nikki is behoorlijk hysterisch en dramatisch. Ik denk dat ze eerder eens goed met iemand moet praten om haar problemen in te zien dan zich meteen weer naar een man te vergrijpen, maar goed, dat is mijn mening. Roos vond ik misschien nog wel erger. Roos is een heel complex personage en ik vind het bijna jammer dat we zo weinig over haar leren, want in het boek krijg je al snel een hekel aan haar, terwijl ze het allemaal écht niet slecht bedoelt (denk ik). Maar deze bevindingen over de personages zijn pas gekomen nadat ik het boek uit had en ging nadenken over wat ik eigenlijk had gelezen, want terwijl je het boek leest, heb je hier geen last van.

De romantiek is luchtig en niet te zwaar, want het is voor Nikki en Thijs natuurlijk wel een beetje spannend. Het zijn geen heftige scènes, gewoon romantiek die nog wat te verhullen heeft, zal ik maar zeggen. Dit vond ik persoonlijk erg prettig, want tegenwoordig met de boeken in het New Adult-genre krijgen we al genoeg sekslessen op ons bordje geschoteld en soms heb ik daar gewoon even géén zin in.

Wat kan ik er nog meer over zeggen? Het is gewoon een leuk boek voor tussendoor. Het is niet diepgaand en echt niet het beste boek wat ik ooit las, maar het is gewoon leuk om te lezen. Pas achteraf merkte ik dat ik het niet goed kon vinden met de personages. Wat King goed doet, is ons zo in haar verhaal betrekken dat je eigenlijk geen tijd hebt om na te denken over het verhaal. En dat maakt dit een heerlijk zomerboek. Dus waar wacht je nog op?