Recensie – Wij Zijn Allemaal Moleculen

Recensie – Wij Zijn Allemaal MoleculenWij zijn allemaal moleculen by Susin Nielsen, Lydia Meeder
Published by Lemniscaat on March 1st 2016
Pages: 271

Broer en zus tegen wil en dank
De hoogbegaafde Stewart is sociaal gesproken - laten we het voorzichtig zeggen - wat onhandig. Ashley daarentegen is de populaire beauty queen, die, behalve met haar vrienden die daar rondlopen, werkelijk níéts met school en studeren heeft.
Zij kan zich dan ook geen grotere ramp voorstellen dan dat Stewart en zijn vader bij haar en haar moeder in huis trekken. En alsof het allemaal al niet moeilijk genoeg is, blijkt Ashleys droomvriendje een heel andere jongen te zijn dan ze zich had voorgesteld, en komt haar grote geheim uit... Haar leven is voorbij, denkt ze.
Maar dan heeft ze buiten Stewart gerekend.
Susin Nielsen vertelt het verhaal van Ashley en Stanley door hun beider ogen, met hun eigen stem. Een verhaal waarin je direct wordt meegezogen, waar je om zult moeten lachen, over zult nadenken en een traan bij weg zult pinken. En uiteindelijk blijf je met een tevreden gevoel achter en wil je direct aan Nielsens volgende boek beginnen.

Wanneer Stewarts moeder overlijd, lijkt er niets meer over van hun gezin. Totdat zijn vader de moeder van Ashley ontmoet en ze verliefd worden. Stewart vindt het moeilijk, maar accepteert zijn stiefmoeder, zélfs als ze bij haar gaan wonen. Haar dochter Ashley vindt het moeilijker: haar vader is weggegaan om een niet-zo-alledaagse reden en ze heeft een reputatie hoog te houden op school. Is er een mogelijkheid dat de superslimme Stewart en de verwaande Ashley elkaar ooit als vrienden gaan zien?

Stewart is een geweldig personage. Hij is ontzettend slim en kijkt wetenschappelijk naar de wereld om hem heen. Nog totaal onbekend met de wrede wereld om hem heen laat hij alle negativiteit van hem afglijden. Hij is zich van geen kwaad bewust, wat hem tot een schattig jongetje maakt. Ashley daarentegen, net een jaar ouder, denkt precies te weten hoe ze in het leven staat en hecht veel waarde aan haar populariteit. Ze is een typisch puberend meisje, compleet in haar eigen wereld en haalt het bloed onder iedereens nagels vandaan, zelfs onder die van haarzelf.

Het verhaal is redelijk kinderlijk. Het is bijna niet onder YA te categoriseren, want de hoofdpersonages zijn pas 13 en 14 jaar oud. Voor een typische YA-lezer van ongeveer 16-18 jaar oud, is dit best een stukje terug in de tijd. Dit neemt niet weg dat het boek heerlijk te lezen is, het vergt alleen wat meer inlevingsvermogen (en een paar keer tot 10 tellen?) van de lezer.

Susin Nielsen schrijft heerlijke, hedendaagse verhalen zonder grote helden, gebeurtenissen en avonturen, maar juist de kleine, dagelijkse routine staat bij haar centraal. Dat is wat Stewart en Ashley uit eindelijk zo levendig en écht maken. Het boek leest vlot weg en heeft weinig bladzijdes, dus er zijn maar weinig redenen om het niet gewoon te proberen!