Recensie – A Court Of-serie

Recensie – A Court Of-serieA Court of Thorns and Roses by Sarah J. Maas
Published by Bloomsbury Children's on May 5th 2015
Pages: 416

Feyre is a huntress.

She thinks nothing of slaughtering a wolf to capture its prey. But, like all mortals, she fears what lingers mercilessly beyond the forest. And she will learn that taking the life of a magical creature comes at a high price...

Imprisoned in an enchanted court in her enemy's kingdom, Feyre is free to roam but forbidden to escape. Her captor's body bears the scars of fighting, and his face is always masked - but his piercing stare draws her ever closer. As Feyre's feeling for Tamlin begin to burn through every warning she's been told about his kind, an ancient, wicked shadow grows.

Feyre must find a way to break a spell, or lose her heart forever.

Dit keer een andere recensie dan anders: ik zal de serie recenseren tot zover ik hem heb gelezen. Dit is dus eigenlijk tot de helft van de serie, want ik ben op de helft van boek twee gestopt. Hieronder leg ik uit wat mijn problemen zijn met deze serie en waarom ik het toch niet vreselijk vond. Ik zal dus ook weer eens vanuit de ‘ik-persoon’ schrijven, omdat het puur mijn eigen mening is, waarvan ik weet dat niet veel mensen hem delen. Please, don’t shoot me!

Wanneer Feyre eieren voor haar geld kiest en een wolf neerschiet in het bos, om zo haar familie van flink wat eten en geld te kunnen voorzien, loopt het toch iets anders dan gepland. Al snel staat er een beestachtig wezen voor de deur die wil dat zij haar schulden terugbetaald op een wel hele vreemde wijze: ze moet mee naar het feeënrijk Prythian. Ze verzet zich hevig, maar al snel merkt ze dat dit geen zin heeft. Ze probeert er het beste van te maken met het beest, die helemaal geen beest blijkt te zijn, en dit lukt haar zelfs wel heel goed.. Wat ze alleen niet weet, is dat er donkere tijden aankomen in het feeënrijk en dat zij dat niet zomaar voorbij zal laten gaan.

Ik begon dit boek door de Boekentijgers-leesclub, waarin we deel drie zouden bespreken. Ik liep alleen weer eens jaren achter op de hype, dus ik moest deel één en twee ook nog lezen. Hier zat dus al een beetje druk achter, want ik moest echt doorlezen om ze op tijd af te hebben. Ik had de boeken al in het Engels staan, dus daar begon ik in, maar al snel had ik het door:

Dit is zó niet het boek voor mij.

Laten we wel wezen: ik ben geen fantasy-lezer. Ik vind YA fantasy altijd wel tof, maar zodra het high fantasy wordt, haak ik vaak af. Doordat dit boek werd verkocht als een NA fantasy, wilde ik het nog wel een kans geven (ik ben dol op NA), maar al snel werd dit afgestraft. Ik snapte namelijk al een groot deel niet van het eerste boek. Mijn issues met fantasy zijn vaak dat mijn fantasie niet zó ver gaat dat ik alle ‘regels’ laat varen. Dit is in dit boek wel echt nodig, dus hier faalde ik hard voor.

Daarbij komt dat, zoals ik eerder al zei, ik veel te laat begon aan deze boeken. Het bleek dat ik al voor een deel gespoilerd was en daardoor was het boek (voor wat ik snapte) voorspelbaar en langdradig. Deel één viel nog mee, maar deel twee was echt een ramp. Er werd zo veel beschreven waar ik niets mee kon (of wilde!), dat ik er gewoon niet lekker doorheen kwam.

Ik vond dit anderhalf boek-durende verhaal echt niet slecht, maar het is gewoon echt niet mijn ding. Misschien als ik alle tijd had gehad en als ik hem uit mezelf had opgepakt, dan had ik er nog van kunnen genieten. Maar de tijdsdruk hijgde zo in mijn nek, dat ik niet goed de tijd nam om alles te begrijpen.

Nu ben ik voor een groot deel gespoilerd in de leesclub (al ben ik wel veel weer vergeten, geloof ik…), maar misschien dat ik ze ooit nog verder ga lezen. Maar alleen als ik ze zelf oppak en als ik er echt de tijd voor kan en wil nemen. Geen gepush meer. Oh, en voor iemand het vraagt: ik ben geen Team Tamlin of Team Rhysand. Geef mij Cassian maar. Amen.