Recensie – 54 Minuten

Recensie – 54 Minuten54 Minuten by Marieke Nijkamp, Ineke van Bronswijk
Published by HarperCollins Young Adult on September 6th 2016

10:00 uur De directeur van Opportunity High School beëindigt haar toespraak en verwelkomt alle leerlingen voor het nieuwe semester.
10:02 uurDe leerlingen staan op om naar hun klassen te gaan.
10:03 uur De auladeuren gaan niet open.
10:05 uur Iemand begint te schieten. Uiterst minutieus volgt 54 Minuten vier jongeren tijdens een schietpartij op een middelbare school. Verteld vanuit verschillende perspectieven kom je achter de motieven van de schutter en word je als het ware de terreurdaad ingezogen.

Allereerst wil ik Harper Collins heel erg bedanken voor een recensie-exemplaar van dit boek <3

Ik had hele hoge verwachtingen van het boek toen ik eraan begon. Het viel me op dat de Nederlandse ratings op Goodreads vrijwel allemaal erg hoog zijn, maar de buitenlandse (Amerikaanse) ratings soms nog wat blijven steken bij drie sterren. Dit vond ik wel erg bijzonder, want zou het dan misschien niet zo realistisch zijn? In Amerika is een schietpartij op een school al iets vaker gebeurd dan hier, hoe erg het ook mag zijn. Maar ik was dus enorm benieuwd naar de uitwerking van dit boek.

Het is natuurlijk een zwaar topic waar dit boek om draait en het boek straalt in alle mogelijke manieren chaos uit. Zelfs de schrijfstijl is hier en daar wat rommelig, waar ik persoonlijk heel erg van houd. Dit kan natuurlijk ook expres gedaan zijn, en dan zeg ik chapeau, want het komt heel goed uit in het boek. Het mooiste vind ik de kleine details in het boek, de drie puntjes als het verhaal van perspectief wisselt, alsof het nog niet voorbij is. De tweets en blogs die in het boek verwerkt zijn hebben ook vast een functie, maar die begreep ik niet helemaal. Het was zelfs eerst erg verwarrend voor mij.

De verschillende perspectieven voegen echt heel veel toe aan het verhaal. Alle personages zijn anders, terwijl ze hetzelfde meemaken. En het mooiste van alles: het is Marieke Nijkamp gelukt om personages in 54 minuten te laten veranderen: van bange kipjes naar wereldverbeteraars en andersom. Heel erg knap gedaan, als je het mij vraagt. Het enige wat ik jammer vond aan de personages, was dat de schutter echt één en al slecht was. Ik ben altijd van mening dat zelfs schutters op zo’n moment nog een breekpunt hebben, dat ze niet volledig slecht zijn, en dat was de schutter dus wel.

De motieven van de schutter blijven me uit eindelijk een beetje onduidelijk, maar de gebeurtenissen en de nasleep zijn goed weergegeven. De chaos is bijna niet te overzien, iets wat natuurlijk overeen komt met zo’n dergelijke situatie in het echt. Het laat me ook echt denken hoe ik zou handelen in zo’n situatie, hoe ik mensen zou redden of juist zou laten liggen. Het is vreselijk en ik heb vaak met tranen in mijn ogen gezeten tijdens het lezen van dit boek.

Ook al zijn er wat kleine minpunten, toch kan ik niet anders dan dit boek 5 sterren te geven. Dit boek is zo belangrijk, zo aangrijpend. Je vliegt er doorheen, je wil alleen maar dat het voorbij is. Dit heeft ze zo goed neergezet. Alle lof voor Marieke Nijkamp, een daverend applaus en een diepe buiging, want zij heeft mij écht geraakt. We moeten haar zeker in de gaten houden!