Recensie – 13 Minuten

Recensie – 13 Minuten13 minuten by Sarah Pinborough
Published by Best of YA on June 1st 2017
Pages: 368

Ik was dertien minuten dood.

Ik kan me niet meer herinneren hoe ik in het ijskoude water terechtkwam, maar dit weet ik nog wel: het was geen ongeluk en ik was niet suïcidaal.

Ze zeggen dat je je vrienden dichtbij moet houden en je vijanden nog dichterbij, maar als je een tiener bent, is het moeilijk om ze uit elkaar te houden. Mijn vrienden houden van me, dat weet ik zeker. Maar dat betekent niet dat ze niet hebben geprobeerd om me te vermoorden. Of wel?

13 minuten is een aangrijpende psychologische thriller over angsten, manipulatie en de kracht van de waarheid. Een verbluffend verhaal dat vraagtekens zet bij wat we echt weten over de mensen die het dichtst bij ons staan. Voor fans van Gossip Girl en Pretty Little Liars.

Natasha (Tasha) was 13 minuten dood. Ze had het geluk dat een voorbijganger haar vond in de ijskoude rivier – en dat haar hart weer begon te kloppen nadat ze gered was. Ze weet niets meer: niet meer hoe ze in het water kwam en niet meer wat er voorafgaand aan het ongeluk gebeurde. Om te onderzoeken wat er is gebeurd, legt ze contact met haar oude vriendin Becca en samen proberen ze op te lossen wat er is gebeurd. Maar Becca ziet niet aankomen dat niets is wat het lijkt…

Een psychologische YA-thriller klinkt al behoorlijk luxe natuurlijk, maar deze psychologische YA-thriller houdt ervan zich te onderscheiden: het verhaal wordt vanuit veel perspectieven geschreven. Hierdoor is het mogelijk om het verhaal bijna 360 graden rond te bekijken (en tóch nog clues te missen, hoe dan?). Door het open perspectief van het verhaal, leest het heerlijk weg. Je hoeft niet te wennen aan de karakters, want ze zijn allemaal makkelijk te doorgronden (als lezer, dat lijkt tenminste zo) en hierdoor heb je al snel een band met ze opgebouwd.

Het verhaal begint wel als een soort high school drama. Als fervent thrillerlezer was dit voor mij misschien een beetje een domper, maar voor veel YA-lezers is dit juist een goede ingang. Het is niet echt het volwassenen-thrillertje waar men bang voor is als ze dit genre zien staan en dat nodigt lezers uit hun horizon te verbreden. Hoezee!

De personages zijn in ieder geval reuze interessant. Niemand is zo stereotype als ze aan het begin lijken en dat maakt het verhaal geloofwaardig en realistisch. Stukje bij beetje komt de lezer achter de ware identiteit van de personages en hierin merk je dat het boek wel als thriller weggeschreven mag worden: dit is natuurlijk één van de grootste kenmerken van dit genre. Daarnaast heeft Sarah Pinborough een aparte, maar lekker lezende schrijfstijl waardoor je door het boek lijkt te vliegen.

’13 Minuten’ is een echte YA-thriller, met de nadruk op de YA. Het plot heeft niet echt veel nieuws als je vaker volwassenenthrillers leest, maar als je voorkeur bij YA ligt, zal dit boek je weten te verrassen. Het is een verfrissend boek die voorbij lijkt te vliegen en waar je maar geen genoeg van zal kunnen krijgen. Een absolute aanrader en een schrijfster om goed in de gaten te houden!