Blogtour Boek Interview Recensie

Recensie – Wonderland + Interview Eva Moraal!

Recensie – Wonderland + Interview Eva Moraal!Wonderland by Jennefer Mellink, Jen Minkman, Emmy van Ruijven, Chinouk Thijssen, Eva Moraal, Patty van Delft, Vanessa Gerrits, Marijke Jansen, Rianne Werring, Anne Nicolai, Debora Elisabeth
Published by Dutch Venture Publishing on November 1st 2017
Pages: 358

Dikke sneeuwvlokken, cadeautjes onder de boom, overal lichtjes en knusse kerststalletjes: het is weer tijd voor de gezelligste maand van het jaar. In navolging van internationale bestsellers ‘Let it snow’ en ‘My True Love Gave To Me’ hebben tien young adultauteurs uit Nederland en België een bundel vol romantische kerstverhalen geschreven die je hart sneller zullen doen kloppen. Van fantasy tot contemporary en van thriller tot paranormal: ‘Wonderland’ bevat voor ieder wat wils met verhalen waarin ware liefde en de kerstgedachte centraal staan.

Met deze collectie heb je tien goede redenen in handen om lekker bij de open haard te kruipen en weg te dromen tijdens de decembermaand!

Wonderland is een verhalenbundel van eigen bodem: tien verhalen geschreven door Nederlandse en Vlaamse auteurs. Veel van deze schrijvers zijn ondertussen erg bekend in het Young Adult-genre, zoals Jen Minkman, Chinouk Thijssen, Jennifer Mellink en Eva Moraal, maar er waren ook twee verhalen geschreven door schrijfsters die ik niet kende: Anne Nicolai en Rianne Werring. Rianne schreef ook een verhaal voor de verhalenbundel Magisch, die eerder dit jaar uitkwam, maar verder ken ik haar verhalen niet.

Het blijft altijd lastig om een verhalenbundel te recenseren, want niet elk verhaal valt even goed in de smaak. Toch is er in Wonderland voor ieder wat wils. De verhalen zijn verschillend genoeg, de schrijfstijlen zijn allemaal mooi en uniek en de karakters zijn divers. Dit is toch altijd een prettig gevoel, genoeg afwisseling, maar ook weer niet te veel. Wonderland is en blijft een heerlijke Kerstbundel die je meteen in de Kerstsferen brengt, als je dat nog niet was.

Als je fan bent van bijvoorbeeld My True Love Gave To MeLet It Snow en I’ll Be Home For Christmas, dan is dit zeker een aanrader. Maar ook als je normaal niet zo gek bent op verhalenbundels, raad ik je aan hem toch nog op de pakken. Het enige wat je echt moet hebben, is een beetje liefde voor Kerst. Daarna komt alles wel goed. Mijn favoriete verhaal was ‘Alf’ van Eva Moraal en daarom heb ik nog een leuk extraatje: een kort interview met Eva herself!

Interview Eva Moraal

1. Hoe is het voor jou om een verhaal te schrijven voor een bundel? Doe je dat bijvoorbeeld liever dan een volledig boek schrijven?

Ik hou heel erg van korte verhalen, zowel om te lezen als om te schrijven. In mijn boekenkast staan ook veel verhalenbundels. Een kort verhaal schrijven is heel anders dan een boek. Je moet alle kracht van je plot en verhaal in een beperkt aantal woorden zien te krijgen. Dat vind ik een enorme uitdaging. Het is heel anders dan een roman schrijven. Maar ik denk niet dat ik het een liever doe dan het andere. Juist de afwisseling vind ik erg leuk.

2. ‘Alf’ is een kort verhaal, maar heeft toch veel diepgang. Hoe kwam je op het idee om ‘Alf’ te schrijven?

Dank je! ‘Alf’ ontstond toen ik drie dingen waarover ik wilde schrijven bij elkaar legde: tearooms, een sneeuwstorm en magie. Al snel zag ik Alf ook zitten, aan een van de tafeltjes in de tearoom, tekenend en kerstthee slurpend. Natuurlijk met die gekke muts op. En ik zag het meisje dat hem bediende, Sigrid, en wist meteen dat zij net iets ergs had meegemaakt en wel wat magie in haar leven kon gebruiken.

3. Welk verhaal uit de Wonderland-bundel vind je het leukst en waarom?

Ik heb ze nog niet gelezen! Ik was erin begonnen, maar toen bedacht ik me. Want ik wil ze eigenlijk in december lezen. Net als dat ik ‘Alf’ in december schreef. Dus over een maandje kan ik je vraag pas beantwoorden!

4. Wat is jouw favoriete Kerstliedje en waarom?

Ik ben gek op oude Christmas Carols, van die Engelse. Die zet ik ook op als het weer de tijd van het jaar is. Maar je maakt me ook heel blij met Wham en ‘Last Christmas’.

5. Wat zijn jouw Kerstplannen dit jaar?

Op kerstavond ga ik helpen in het eethuis in de Pauluskerk in Rotterdam. Daar verzorg ik met andere vrijwilligers een kerstmaaltijd voor de bezoekers, daklozen en vluchtelingen. Is altijd heel mooi en fijn om te doen.
Eerste kerstdag ga ik naar mijn familie, films kijken en kerstkransjes schransen. Tweede kerstdag heb ik met heel goede vrienden afgesproken. Dat doen we bijna ieder jaar. We koken allemaal wat, trekken Christmas Crackers en doen spelletjes.
Mijn kerst is dus heel huiselijk en gezellig.

6. Welke wens spreek jij uit tijdens deze Kerst?

Oei. Die vind ik lastig. En moet je je wensen wel hardop uitspreken? Anders komen ze misschien niet uit…